Poradnik Przedsiębiorcy
Artykuły
Wypłata odprawy przy likwidacji stanowiska – zasady
Dzień dobry, niestety mój zakład jest w ciężkiej sytuacji finansowej i jesteśmy zmuszeni zlikwidować część stanowisk. Pierwszy raz jestem w takiej sytuacji, z tego względu pytania. 1. Czy przy likwidacji stanowisk zwolnionym osobom należy się bezwzględnie odprawa pieniężna, w jakiej kwocie? 2. Jak to wgląda pod kątem formalności – czy musi być wzmianka o rodzaju zwolnienia w wypowiedzeniu? Będę wdzięczna za informacje – Kamila
Własna mała hala magazynowa – jaki podatek?
Dzień dobry, prowadzę kilkuosobową firmę handlową. Do tej pory zlecałem magazynowanie zewnętrznej firmie, ale jest to coraz droższy biznes. Zastanawiam się nad zakupem małej hali magazynowej. Mogliby Państwo pomóc i opisać jak to wygląda od strony podatkowej? Będę wdzięczny! – Adam
Zapomoga od pracodawcy a składki i podatek
Pracodawca zlecił mi wypłatę zapomogi socjalnej jednemu z pracowników ze środków obrotowych firmy. Mam pytanie, jak tu ze składkami i podatkiem? Pozdrawiam i dziękuję – Gosia
Kasowy raport dobowy, brak wydruku
Hej, prowadzę sklep. Mam pewien problem, mianowicie od 2 dni nie wydrukowałam dobowego raportu kasowego. Wiem, że to może dziwnie zabrzmi, ale w pracy wszystko robię sama, ostatnio było dużo dostaw i jakoś totalnie wyleciało. Może to też kwestia braku wprawy i przyzwyczajeń , bo mam biznes od niedawna. Pewnie bym nawet nie zwróciła uwagi, ale koleżanka straszy mnie, że mogę mieć problemy ze skarbówką, to prawda? – Adela
Ostatnia wypłata a ekwiwalent
Dzień dobry, mam pytanie. Mam zatrudnionego pracownika, jego umowa kończy się w połowie listopada i nie będzie z nami dłużej pracować. Czy mogę wypłacić Panu ekwiwalent razem z ostatnią wypłatą czy muszę osobno? Jakie dokładnie przepisy to regulują? Nikt nie jest w stanie mi dokładnie wyjaśnić – Karolina
Potrącenia komornicze z wynagrodzenia
Pracuję w kadrach, po raz pierwszy spotkałem się z sytuacją, że jeden pracownik ma dwa zajęcia komornicze na pensji. Co więcej tej pensji nie wystarcza na jej pokrycie. Tu zaczyna się dla nas problem – w jakiej kolejności mamy działać? Czy najpierw ten komornik, który się pierwszy odezwał? Czy wg daty zajęcia? Proszę o pomoc – Adam
Mandat za brak kasy online
Witam, mam problem. Nie kupiłem kasy online. Krótko mówiąc, wiem, że powinienem, ale nie za bardzo miałem fundusze. Niestety US wystawił mi za to mandat. Mam pytanie, czy ewentualnie mogę się w jakiś sposób od tego odwołać, a przynajmniej próbować? Jak Państwo sądzą? – Adrian
Data zawarcia umowy a rozpoczęcie pracy
Dzień dobry, mam pytanie – na ile najwcześniej można podpisać umowę z nowym pracownikiem przy wskazaniu w dokumencie od kiedy faktycznie zacznie pracować? Czy ta kwestia jest jakkolwiek regulowana przez przepisy? Będę wdzięczna za pomoc. – Michalina
½ etatu a nadgodziny
Dzień dobry, bardzo proszę o konkretną rade jak mam rozliczyć nadliczbowe godziny pracy u osoby zatrudnionej na pół etatu. Po wpisaniu w Google jest wiele poradników, ale albo niejasne, albo przeczą sobie wzajemnie. Pogubiłam się… – Mariola
Faktura korygująca a zamknięta działalność
Jakiś czas temu otrzymałam fakturę VAT od jednego z moich kontrahentów. Niestety, okazało się, że jest na niej błąd. Gdy chciałam prosić o korektę, dowiedziałam się natomiast, że firma zakończyła działalność, więc mi poprawki nie zrobi… Dziwna sprawa, choć mi się wydaje, że mimo tego, że już nie świadczą usług, to i tak muszą jakoś mi pomóc w tej sytuacji. Jak to jest ? – Grażyna
Porzucenie pracy przez osobę zatrudnioną – co dalej?
Dzień dobry, zatrudniam kilka osób, branża usługowa. Ostatnio jeden z pracowników po kilku godzinach pracy na 2 zmianie (ogromny ruch!), oznajmił mi, że „idzie do domu” i tak zrobił, mimo mojego wyraźnego sprzeciwu. Usprawiedliwiał się awarią w mieszkaniu. Pytanie brzmi – jeśli ktoś po prostu wyszedł, porzucając swoje obowiązki, co ja mogę zrobić? Czy ta osoba zapłaci mi jakąś karę, jak mogę rozwiązać umowę? Dziękuję za pomoc! – Rafał
Zwrot za okulary – jak przechowywać dokumentację?
Każdy przedsiębiorca zatrudniający pracowników w oparciu o umowę o pracę, powinien prowadzić dla nich teczki osobowe. Teczki osobowe składają się z trzech części (A, B i C) oraz są przechowywane przez 50 lat po ustaniu stosunku pracy z danym pracownikiem.
Założenie własnej firmy związane jest z wieloma pytaniami i wątpliwościami. Znajdziesz tu odpowiedź na temat rozpoczęcia działalności. Potraktuj to jako powtórkę z lekcji z podstaw przedsiębiorczości
Wątpliwości w zakresie księgowości? Niejasności dotyczące kadr i płac? Nasi eksperci czekają.