Tomasz Olejniczak
Księgowy w Biurze Rachunkowym
Tomasz Olejniczak
Księgowy w Biurze Rachunkowym
Krajowy System e-Faktur to ostatnio jeden z najgłośniejszych tematów w świecie podatków. Przedsiębiorcy wiedzą już kiedy wejdzie w życie, mogą także testować funkcjonalność.
Czy system wytrzyma, gdy KSeF stanie się obowiązkiem, tj. 1 lipca 2024 r.?
Miejmy nadzieję, że tak! Ministerstwo Finansów zapewnia, że serwery będą przygotowanie i będą działać bez zarzutów. Warto jednak dla swojego komfortu dowiedzieć się jak działać w przypadku awarii czy to ze strony MF czy ze strony przedsiębiorcy.
Awarie po stronie MF
Awaria KSeF lub prowadzone prace serwisowe, które zostaną ogłoszone w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów, spowodują brak możliwości dostępu do KSeF. Warto wiedzieć, jak każdy powinien się zachować w tej sytuacji.
Zgodnie z przyjętymi przepisami, przedsiębiorca będzie zobowiązany do wystawienia faktury zgodnie ze schemą faktury ustrukturyzowanej (z kodem QR), przesłania jej do odbiorcy w sposób z nim uzgodniony i wprowadzenia jej do systemu po ustaniu awarii. Wysyłka do KSeF faktur wystawionych w trybie offline w tym przypadku powinna nastąpić nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od ustania awarii. Datą wystawienia faktury będzie rzeczywista data wystawienia, nie data przesłania do KSeF po awarii.
Awarie po stronie podatnika
W przypadku awarii po stronie podatnika konieczne będzie wystawienie faktury zgodnie ze schemą faktury ustrukturyzowanej (z kodem QR), przesłanie jej do odbiorcy w sposób z nim uzgodniony oraz wprowadzenie jej do systemu po ustaniu awarii. Przesłanie faktury do KSeF powinno nastąpić nie później niż kolejnego dnia roboczego. Datą wystawienia faktury będzie rzeczywista data wystawienia a nie data przesłania jej do KSeF po awarii.
Powyższe kroki działania w przypadku awarii warto zapamiętać, gdyż problem może się pojawić zarówno po stronie MF, jak i przedsiębiorcy. Nikt natomiast nie chce narażać się na kary za niedostosowanie do przepisów.