W świecie e-commerce i retail kluczem do sukcesu jest wiedza o potrzebach klientów. Dzięki niej można dostarczać na rynek produkty i usługi szyte na miarę, zwiększając satysfakcję konsumentów i ty samym konkurencyjność firmy.
W dopasowaniu oferty do klientów pomagają raporty systemowe.
Raporty systemowe kopalnią wiedzy o kliencie
Dane są kluczowym elementem strategii biznesowych. Mogą dostarczać szczegółowych informacji dot. zamówień, reklamacji, zwrotów oraz innych cennych w analizie klienckich preferencji. Odpowiednio przetworzone i przedstawione w formie kompleksowych, ale czytelnych raportów, dają wiele wskazówek pomocnych w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych.
Taka strategia nazywa się Data advocacy. Podejście uwzględnia 4 akcje: gromadzenie selekcję, obróbkę (prezentacje) oraz analizę danych. Dzięki temu można dowiedzieć się np. czy klientki preferują sukienki z kolekcji A czy B, kawę espresso czy ristretto. A jeżeli to pierwsze, to dlaczego. Data advocacy pozwala więc odkryć prawdziwe potrzeby konsumentów, a później zaproponować ofertę szytą na miarę.
Jak przygotować profesjonalne raporty systemowe? Poznaj kluczowe kwestie
Dzięki nowoczesnym narzędziom można pozyskiwać dane dot. praktycznie każdej aktywności klientów. Wyzwaniem jest umiejętność praktycznego wykorzystania uzyskanych informacji.
Od czego zacząć?
Wybór wartościowych danych
Na początku należy zidentyfikować dane najbardziej wartościowe, czyli te, które pomagają zrozumieć trendy rynkowe i preferencje konsumentów. Przede wszystkim dobrze uwzględnić te dot. zwrotów (ilość, powody) i sprzedaży (jaki produkt, jaki wariant itd.). Przydadzą się też szczegółowe dane o ulubionych sposobach płatności i metodach wysyłki czy ogólnym poziomie customer experience (doświadczenie klienta) podczas kontaktów ze sklepem.
Co dalej?
Wizualizacja, analiza, wnioski końcowe
Kolejny punkt – czytelna prezentacja danych. Pomaga zrozumieć znaczenie poszczególnych wskaźników. Sprawdzają się tu różnego rodzaju obiekty graficzne (tabelki, wykresy kołowe i słupkowe). Wizualizacja wraz z opisem przypomina nawigację, która upraszcza eksplorację niezbadanego terenu, gdzie wiele do odkrycia, lecz nie wiadomo, od czego zacząć. W tym przypadku pozwoli dowiedzieć się, co konsumenci myślą o produktach i usługach.
Cały proces można podsumować tak:
- Gromadzenie danych
- Selekcja najważniejszych
- Raportowanie na czytelnych wykresach
- Wnioski
Brzmi jak wyzwanie?
Wybierz szerokie możliwości raportowania z systemem ERP
W efektywnym gromadzeniu, selekcji i prezentacji danych sprawdza się odpowiednie oprogramowanie. Takie, które wspiera operacje biznesowe, automatycznie rejestruje wszelkie informacje dot. kluczowych procesów (sprzedaży, zwrotów, logistyki, zachowania klientów itd.) oraz umożliwia rozbudowane działania analityczne i raportowanie. Przykładem jest system ERP, taki jak Streamsoft Verto.
Narzędzie oferuje swobodny dostęp do informacji rejestrowanych we wszystkich modułach i produktach. Posiada wielomilionowe słowniki danych (klientów, produktów, zamówień). Wszystkie informacje spływają do jednej – relacyjnej bazy danych (SQL), która pozwala łączyć je w hierarchiczne raporty, zapewniając nieograniczone możliwości analizy.
Szybkie wydobywanie wartości ze wszystkich danych
System pozwala wydobywać wartość z każdego zbioru danych. W tym celu umożliwia tworzenie zestawień o dowolnej strukturze, m.in. pól typu memo czy tabel przestawnych, które sumują wartości i przetwarzają dane z poszczególnych zbiorów, wyciągając z nich potrzebną przedsiębiorcom esencję. Dobrze pokazuje to przykład.
Wyobraź sobie, że chcesz sprawdzić, jaki kolor koszuli (czerwony, zielony, granatowy) marki X ma największe wzięcie wśród klientów. W tym celu tworzysz analizę zestawiającą ogólną wartość sprzedaży produktu z poziomem sprzedaży poszczególnych wariantów kolorystycznych. Tyle!
Wygodna obsługa – profesjonalne standardy
System Streamsoft Verto jest w pełni zintegrowany z Jasper Reports (analizy są funkcjonalną częścią systemu). Dzięki temu, choć raporty zachowują standardy analityki przemysłowej, to operatorzy mogą je sporządzać oraz obsługiwać w sposób wygodny i intuicyjny. A także szybko rozwijać i modyfikować na każdym etapie tworzenia, sprawnie dodając np. kolejne pomocne w analizie obiekty (zestawienia, tabele, wykresy itp.). Poza tym każdy użytkownik może personalizować widok raportu tak, aby najlepiej odpowiadał potrzebom danego stanowiska pracy (np. księgowego).
Gotowe raporty mogą być cyklicznie (np. pod koniec miesiąca) wysyłane do konkretnych osób, np. do członków zarządu w celu analizy. Co więcej, każdy z nich można zapisać jako szablon i wielokrotnie stosować do wizualizacji różnych wskaźników. Przyspiesza to cały proces i umożliwia publikowanie wyników w kilku klikach.
Sprawdź w praktyce !
Analiza raportów systemowych pozwala lepiej dopasować produkt do klienta końcowego i tym samym zwiększać jego satysfakcję. To klucz do sukcesu w e-commerce i retail. Pomagają w tym systemy ERP, takie jak Streamsoft Verto z szeregiem funkcji analitycznych.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach ERP, pobierz case book dla branży e – commerce.