Hipermedialne pokolenia, które na dobre wkroczyły na rynek, zdecydowanie lubią mieć wybór. Również co do modelu zawarcia transakcji. E-com jest dla nich obecnie w 100 proc. natywnym środowiskiem zakupowym.
Jakie wnioski powinna wyciągnąć z tego branża e-handlu?
Sprzedawcy muszą przede wszystkim zdawać sobie sprawę, że samo – nawet atrakcyjne wizualnie – wystawienie produktu nie wystarczy, by ktoś się nim zainteresował. Dobrą ofertę ma dziś każdy, stąd wyznacznikiem konkurencyjności w handlu nowoczesnym stał się prokonsumencki model poprowadzenia klienta przez proces zakupowy i obsługę posprzedażową.
Prokonsumencki, czyli właściwie jaki?
Przede wszystkim pozwalający przejść przez proces zamówienia – rozumiany jako czas od kliknięcia kupuję, aż po trzymanie paczki w ręku – właściwie niezauważenie, nieodczuwalnie, bez wysiłku.
To zapewnia system ERP!
By zapewnić taki efekt przy transakcji e-com, klient musi przede wszystkim mieć dostęp do szybkiego i intuicyjnego zakupu, realizacji całej transakcji na kliknięcie. Przeszkodą jest tu zwykle niewystarczająco wydajna baza danych w stosunku do liczby realizowanych transakcji oraz wykorzystanie mało skalowalnych rozwiązań IT, co uniemożliwia dostosowanie liczby stanowisk/osób obsługujących zamówienia do aktualnych potrzeb.
Wykorzystanie systemu ERP rozwiązuje ten problem przede wszystkim poprzez zagwarantowanie bazy danych w pełni gotowej na big data oraz skalowalność nawet do tysięcy stanowisk. Taką bazę, w pełni sprawdzającą się w e-biznesie gwarantuje system ERP Streamsoft Verto, którego architektura oraz nowoczesne rozwiązanie w zakresie WMS były tworzone właśnie z myślą o sprzedaży online.
Wydajność x2
Dlaczego klienci opuszczają koszyk w trakcie składania zamówienia? Z jakich powodów zdarza im się rezygnować z zakupu w ostatnim kroku, właśnie wtedy kiedy finalizacja transakcji jest już blisko? Oczywiście, powody mogą być tak prozaiczne, jak choćby pies czkający na wyjście na spacer… Najczęściej jednak i tu powodem jest problem z wydajnością, leżący po stronie IT.
Kto z nas lubi , gdy podczas dodawania sztuk towaru lub przetwarzania formularzy adresowych strona nagle odmawia posłuszeństwa? Nic dziwnego! W każdym rozsądnym konsumencie wzbudzi to niepokój i masę dodatkowych pytań, które zwykle skutkują poleceniem zrezygnuj z zakupu.
Pomogą integracje
Powodem takiego stanu rzeczy jest nic innego, jak przeciążony system frontowy (e-sklep). To właśnie jego niewydolność jest bezpośrednią przyczyną zmniejszania się współczynnika konwersji i zwiększania się liczby porzuconych koszyków, które trzeba potem pieczołowicie remarketingować.
Jak uwolnić potencjalnego klienta od wątpliwie pozytywnego doświadczenia UX z naszym serwisem?
Znów, zaufać w Streamsoft Verto, który gwarantuje ciągłość realizowanych procesów biznesowych, skrócenie czasu realizacji zamówień oraz bezproblemową obsługę ewentualnych zwrotów/reklamacji bez nadmiernego obciążania systemu front-end. Osiąga się to oczywiście dzięki możliwości przeniesienia kluczowych integracji (banki, szybkie płatności, kurierzy etc.) na stronę ERP.
Wreszcie automatyzacja
Pamiętajmy, że realizacja każdego z zamówień, to nie tylko silne oraz stabilne zaplecze i dobre doświadczenie UX’owe od frontu. To także bieżąca obsługa napływających zamówień, w tym żmudne przeprocesowanie nie tylko każdej zamówionej pozycji z listy, ale też dokumentów finansowo-księgowych.
No cóż, warto pamiętać, że cokolwiek się nie dzieje, każda pozycja musi być zapakowana, a każda faktura rozliczona…
oraz digitalizacja
Choć coraz ciężej w to uwierzyć, ten rejon pracy to wciąż w wielu firmach ręczna praca związana z aktualizowaniem statusów, rezerwowaniem towaru pod zamówienie, czy match’owaniem ze sobą odpowiednich dokumentów rozliczeniowych, a następnie ich wydrukiem.
Pełna digitalizacja tych procesów, którą umożliwia i ułatwia wykorzystanie systemu ERP, zdecydowanie powinna być priorytetem przedsiębiorstw. Łączy się to nie tylko z wygodniejszą i szybszą pracą nad kompletacją i procesowaniem zamówienia, ale także m.in. zwiększa bezpieczeństwo danych oraz ułatwia procesowanie finansowo-księgowe dokumentów.
A może także offline?
Na koniec warto dodać, że Streamsoft Verto, od polskiego producenta Streamsoft, ma jeszcze jedną przewagę konkurencyjną na wymagającym rynku e-com. Oferuje pełną obsługę coraz popularniejszego trendu, jakim jest omnichannel.
Jeśli jeszcze nie myśleliście o realizacji w praktyce hasła buy&return anywhere, najwyższa pora to zmienić! Spójne doświadczenie klienta z brandem, niezależnie od wybranego kanału sprzedaży, jest obecnie jednym z czynników przeważających o wyborze danej marki, a potem utrzymania lojalności zakupowej wobec niej.
Szybka dostawa do klienta, niezależnie od wybranego przez niego mixu dostępnych przy zakupie kanałów, jest możliwa. Wymaga jednak wprowadzenia sensownych strategii rezerwacji produktów pod natychmiastową realizację zamówień.
Kiedy to nie ma prawa się udać? Przede wszystkim, jeśli zdecydujecie się prowadzić centralę (e-commerce) i oddziały (salony stacjonarne) na osobnych instalacjach. Skutek? Ciągłe błędy w stanach magazynowych, polityce rabatowej, czasochłonne synchronizacje…
Dopiero jeden system działający na korzyść całej organizacji rozwiąże ten problem, gwarantując pełną obsługę online z dodatkową opcją POS w offline.