Zastanawiasz się jak otworzyć sklep internetowy? Mamy dla Ciebie kilka rad, które pomogą uruchomić profesjonalny e – commerce i zapewnić mu rozwój. Sprawdź!
Wielu internautów poszukuje w sieci poradników nt. zakładania sklepów internetowych. Potwierdzają to frazy wpisywane w wyszukiwarkę Google, m.in. jak założyć sklep internetowy, jak założyć własny sklep internetowy krok po kroku.
Poniżej przedstawiamy więc krótki poradnik, który wyjaśnia, jak wystartować ze sklepem internetowym i odpowiednio wspierać jego rozwój.
Krok 1 – Pomysł i biznesplan
Każdy projekt zaczyna się od pomysłu, idei czy koncepcji. Niezależnie od użytego słowa, początkiem sklepu internetowego jest zawsze myśl. Wybierając co będziemy sprzedawać, warto skupić się na rzeczach, w których czujemy się dobrze. Znasz się na modzie i bez końca mógłbyś o niej rozmawiać? Pomyśl o tym, bo to właśnie pasja może zamienić się w przyszłości w intratny e – biznes i własny sklep internetowy.
Inną opcją jest po prostu analiza rynku, która pozwala zbadać aktualny popyt. Dzięki dokładnej analizie trendów i ludzkich potrzeb łatwiej znaleźć swoją niszę i określić grupę docelową przyszłego sklepu. Te działania wieńczy stworzenie biznesplanu, który służy jako mapa przy zakładaniu sklepu internetowego.
Krok 2 – Wybór nazwy sklepu
Kiedy pomysł uzyskał formę biznesplanu, czas zrobić kolejny krok – wybrać nazwę sklepu online, która jest zazwyczaj także adresem jego strony. Można to zrobić samodzielnie lub z pomocą profesjonalnej usługi agencji marketingowej/reklamowej.
Profesjonalny naming to usługa droga (500 zł +), ale warta swojej ceny, bo jak potwierdzają badania, dobra nazwa sklepu wzmaga pozytywne doświadczenia klientów i skłania ich do zakupów. Dobrze, kiedy jest krótka, chwytliwa, oryginalna, łatwa do zapisania i wymówienia. Tak, więc jeżeli słowo psychofonetyka jest Tobie obce, warto rozważyć zlecenie namingu fachowcom. Wtedy unikniesz też np. ryzyka, że wybrana nazwa oznacza coś niecenzuralnego lub dziwacznego w języku obcym.
Krok 3 – Wybór domeny
Domena to adres sklepu internetowego. Czasami trudno ją znaleźć, ponieważ co roku przybywa w Polsce wiele nowych e – sklepów (w 2022 aż 19, 6 tys. przedsiębiorców poszerzyło swoją działalność o handel w sieci). Zadanie ułatwiają specjalne wyszukiwarki dostępne w serwisach rejestrujących domeny, które sprawdzą, czy wybrana jest zajęta. Polecane przez ekspertów rozszerzenia domen to pl., com. lub eu. Są to najbardziej popularne rozszerzenia, które internauci wpisują w wyszukiwarkę intuicyjnie. Wybraną domenę warto objąć ochroną prawną, aby nie dopuścić do jej wykorzystania przez innych sprzedawców.
Krok 4 - Wybór hostingu
Kolejny krok to wybranie hostingu, czyli serwera, na którym umieszcza się dane sklepu internetowego, np. grafiki, pocztę itp. Innymi słowy, hosting to fizyczny nośnik, wszystkich danych strony internetowej i jeden z kluczowych czynników, który wpływa na szybkość jej działania. Dlatego wybierając hosting, warto zwrócić uwagę na specyfikę twardego dysku.
Rekomenduje się pojemne dyski SSD, które są mniej energochłonne i szybsze od starszych dysków typu HDD (nawet 100 x szybsze!). Liczy się też pamięć RAM sprzętu, na którym instaluje się dysk oraz lokalizacja serwerowni. Sprawdza się tu zasada im bliżej tym lepiej, np. dobrze, kiedy polski sklep internetowy korzysta z hostingu europejskiego.
Krok 5 – Wybór odpowiedniej platformy e – commerce
Kolejny etap zakładania sklepu internetowego polega na wybraniu platformy e – commerce, na której będzie działał sklep online. Platforma to centrum e – biznesu. Dlatego warto pomyśleć o takich, które sprzyjają rozwojowi sklepu internetowego. Takim wyborem są np. popularne platformy e – commerce – Wix, czy Shopify które są poza tym łatwe w obsłudze i umożliwiają klientom intuicyjny proces zakupowy.
Krok 6 - Opisy produktów
Nieważne jak unikalny i jakościowy asortyment oferuje e – sklep, warto go profesjonalnie zaprezentować. Jak to zrobić, aby zachęcić klientów do zakupów?
Podstawą są opisy produktów ze zdjęciami, będące integralnym elementem strony internetowej. Nie warto kopiować treści od innych sprzedawców, nawet kiedy oferujemy zbliżony asortyment, np. biały t -shirt tej samej marki. Dlaczego? Bo opisy pozycjonują stronę i pozwalają uzyskać wysoki wynik w rankingu Google, zapewniając stronie widoczność. Powielenie treści algorytm Google uzna za naruszenie, które da w efekcie niską pozycję sklepu na liście wyszukiwań. Opisy warto zlecić profesjonalistom od marketingu. Zadbają oni o ich unikalny i kreatywny charakter.
Krok 7 – Prezentacja oferty i architektura strony
Wygląd sklepu internetowego liczy się tak samo, jak w handlu stacjonarnym, podobnie jak jego architektura. Dlatego strona sklepu powinna mieć charakter UX friendly (przyjazna dla użytkowników) i pozwalać na powrót do strony głównej z każdej podstrony w kilku klikach.
Z kolei w rozbudowanych sklepach warto udostępnić wyszukiwarkę w formie klasycznej „lupki”, która ułatwi klientom szybkie znajdowanie interesujących produktów.
Należy też pamiętać, że witryna musi być responsywna i czytelnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych, które są dziś ważnym kanałem kontaktu ze sklepem internetowym.
Krok 8 – Stworzenie regulaminu sklepu
Regulamin sklepu internetowego to obowiązek prawny, o którym informuje Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Podobnie jak w przypadku opisów produktów, kopiowanie gotowych regulaminów odpada. Po pierwsze mogą być nieodpowiednie po drugie to nielegalne. Jak więc to robić? Najbezpieczniej zlecić fachowcom z kancelarii prawnej. W sieci łatwo dziś odnaleźć oferty prawników, którzy specjalizują się w pomocy prawnej dla sprzedawców e – commerce.
Regulamin sklepu internetowego powinien zawierać dane niezbędne do identyfikacji przedsiębiorstwa: NIP, REGON, nazwa działalności, adres do korespondencji i adres rejestracji firmy. Należy podać także informacje o dostępnych formach płatności, zakresie prowadzonej działalności, warunkach świadczenia usług, wymaganiach technicznych oraz wszystkie informacje o prawach i przywilejach klienta.
Krok 9 – Podjęcie działań marketingowych
Jakościowy produkt to podstawa e – sklepu, ale zakładanie sklepu internetowego uzupełnia odpowiednia promocja. Jak więc promować sklep internetowy
Wykorzystując nowoczesne techniki marketingu, w tym: pozycjonowanie sklepu internetowego, social media, płatne reklamy i inne formy marketingu internetowego, np. popularny dziś blog, który ułatwia kreowanie wizerunku eksperta w danym temacie, np. mody.
Stawiając na skuteczną promocję sklepu, zapewniasz e – sklepowi rozpoznawalność i szybciej trafiasz do swojej grupy docelowej.
Krok 10 – Sukces, czyli początek!
Sukces! Sprzedaż online wystartowała, a nowych klientów przybywa. Oznacza to, że sklep internetowy rozwija się i musi szybko obsługiwać coraz większą liczbę zamówień, ale też zwrotów i reklamacji. Na początku sprzedawcy zazwyczaj radzą sobie z tym bez problemu, ale dalszy wzrost wymaga podjęcia kolejnych kroków.
Z czym wiąże się dalszy rozwój sklepu internetowego ?
Sprawnie prowadzony sklep internetowy osiąga zysk równy nawet kilkuset tysiącom złotych w ciągu 1 roku! Wiąże się to rosnącą liczbą klientów o różniących się preferencjach, m.in. w zakresie dostawy i płatności.
Tak więc, wkrótce po uruchomieniu, należy wdrożyć odpowiednie rozwiązania, które wesprą dalszy rozwój sklepu przy rosnącej liczbie zamówień i podtrzymają tempo wzrostu sprzedaży oraz pozycję na rynku w kolejnych latach.
Jak to zrobić ?
Wprowadzając nowe metody dostawy i płatności, które wiążą się z rozszerzeniem współpracy z systemami zewnętrznymi oraz solidnej logistyki, która obsłuży większą liczbę zamówień spływających do e – sklepu.
Tu wsparciem dla e – sklepu okazują się nowoczesne rozwiązania IT, które można wdrożyć w już działającym sklepie online.
Nowoczesne IT, które obsługuje wszystkie kluczowe procesy e – sprzedaży
Jednym z polecanych na rynku rozwiązań jest system ERP Streamsoft Verto, który obsługuje wszystkie procesy istotne dla sklepów internetowych. Producent rozwija narzędzie, biorąc pod uwagę najnowsze trendy w handlu online.
Dzięki temu narzędzie skutecznie wspiera rozwój e – sklepów na każdym etapie.
Streamsoft Verto gwarantuje m.in.:
- gotowość do obsługi Big Data i wielomilionowych bibliotek danych
- sprawną obsługę procesów logistycznych z modułem WMS
- szerokie integracje z otoczeniem firmy (w tym z systemami płatności i kurierskimi)
- sprawną obsługę zwrotów i reklamacji
Wydajna baza danych gotowa na Big Data
Streamsoft Verto obsługuje bazy danych wielkości nawet 12 TB, co zapewnia sprawne procesowanie nawet kilkudziesięciu tysięcy zamówień spływających każdego dnia do e – sklepu. Taka wysoka skalowalność sprawia, że sklep online obsłuży popyt w trakcie promocji, obsługując wydajnie wzrost sprzedaży.
W 98% przypadków zamówienia są wysyłane w ciągu 24 h. 10 największych klientów systemu jest w stanie zrealizować ponad 24 miliony transakcji rocznie.
Sprawna logistyka z rozwiązaniem WMS
Rozwiązanie WMS wspiera przepływ towaru przez magazyn, zapewniając sprawne przyjęcie, rozkład, kompletację oraz wydanie.
Narzędzie sprawnie współpracuje z automatyką magazynową: sorterami, przenośnikami, szafami put-to-light, automatami do pakowania (packsize), robotami pickingowymi czy automatycznymi systemami do przechowywania (m.in. Modula czy systemy Vanderlande). Z kolei przy kompletacji zamówień wsparciem jest możliwość tworzenia ścieżek zbiórki, które wytyczają optymalne sposoby kompletacji towaru.
Magazynierów wspiera też działająca na kolektorze mobilnym (lub smartfonie) aplikacja mobilna. Jest ona zbudowana w oparciu o technologię MDA, co pozwala w przystępny sposób dodawać kolejne funkcjonalności, w zależności od bieżących potrzeb firmy.
Szerokie integracje z otoczeniem zewnętrznym
System zapewnia szerokie integracje z otoczeniem firmy. W tym: z bankami, marketplace’ami, platformami sprzedażowymi, systemami płatności online oraz kurierami.
- Platformy sprzedażowe: Współpraca może dotyczyć praktycznie każdego sklepu internetowego. Streamsoft Verto pobiera dane o zamówieniach i klientach czy statusach płatności. Operatorzy nie przenoszą tych informacji ręcznie, ponieważ komunikacja pomiędzy systemem a platformami zachodzi automatycznie. Z kolei odciążony front sklepu zapewnia lepsze doświadczenie klientów, którzy kupują chętniej, gdy strona działa sprawnie i szybko.
- Platformy aukcyjne: System integruje się m. in z: Allegro, Amazon i Ebay. Współpraca uwzględnia przejęcie wszystkich danych o zamówieniach (np. sposób płatności i dostawy). Zwrotnie przesyłane są do platform informacje o dostępności produktów itp. Podobnie jak przy współpracy z systemami sprzedażowymi, komunikacja także zachodzi tu automatycznie. Korzyść? Oszczędność czasu, ponieważ procesowanie zamówień z wszystkich marketplace’ów obsługuje jedno narzędzie.
- Systemy płatności: Oprogramowanie integruje się z szeregiem najpopularniejszych systemów płatności: PayU, PayPal, TPay, P24, czy Klarna. W ramach integracji system sprawnie łączy informacje o rodzaju płatności i identyfikatorze z zamówieniem. Integracja zapewnia szybkie procesowanie zamówień i minimalizuje ryzyko pomyłki.
- Systemy bankowe: System współpracuje z bankowością i umożliwia szybkie pobieranie (pliki lub online), a następnie parowanie wpłat z zamówieniami. Pozwala na eksport przelewów do systemów bankowych, wykorzystując pliki XML lub metody webservice. Zapewnia to klientom możliwość korzystania z różnorodnych metod płatności w tym tradycyjnych przelewów.
- Systemy firm kurierskich: dzięki wbudowanym ponad 60-ciu integracjom z krajowymi i zagranicznymi przewoźnikami m.in. DHL, DPD, INPOST organizacje mogą szybciej obsługiwać procesy logistyczne firmy i dokumenty wysyłkowe oraz transportowe. Warto podkreślić, że system ma również możliwość powiadamiania klientów (sms, e-mail, informacja na karcie klienta w e-sklepie) o statusie ich przesyłek dzięki odbieraniu informacji o trackingu.
Szybka obsługa zwrotów z modułem RMA
Rozwiązanie pozwala na intuicyjne i sprawne obsługiwanie zwrotów oraz reklamacji. Proces przebiega tak samo, niezależnie od miejsca zawarcia transakcji (e – sklep, marketplace’s czy platforma itp.). Jak to wygląda?
Operator identyfikuje zwrot jednym kliknięciem, a system generuje wirtualny dokument RMA, widoczny także na koncie klienta w sklepie internetowym. Następnie odpowiedzialny za to pracownik przyjmuje lub odrzuca zgłoszenie (jeżeli ma podejrzenie co do użytkowania towaru). Dzięki integracji zgłoszeń dotyczących zwrotów i reklamacji ze sklepem internetowym, klient wie o decyzji, od razu po rozpatrzeniu zgłoszenia.
Sprawna sprzedaż online w modelu Cross-Border
Streamsoft Verto zapewnia sprawną sprzedaż typu Cross – border, czyli zagraniczną. Model działania zależy od organizacji. Jest wiele firm, które sprzedają za granicą przez swoje spółki zależne (firma matka – firma córka). System automatyzuje proces wystawiania dokumentów między firmami, w efekcie czego klient końcowy kupuje produkt od spółki zagranicznej, a wysyłka realizowana jest przez dropshipping spółki matki.
Aby zrealizować transakcję firma zależna – zagraniczna staje się klientem firmy matki. Nawiązanie takiej transakcji wiąże się z wygenerowaniem potrzebnych dokumentów sprzedaży i zakupu. Jednocześnie zamówiony towar pojawia się wirtualnie na magazynie firmy zależnej, która może sprzedać go klientowi końcowemu.
Cała współpraca zachodzi w tle (automatycznie) i jest niewidoczna dla klienta.
Własny sklep internetowy, który się rozwija
Założenie własnego sklepu internetowego wymaga pomysłu i zastosowania się do kilku wytycznych. M. in wyboru platformy e – commerce, domeny i hostingu. Kluczowa jest też prezentacja oferty i skuteczny marketing, który promuje sklep internetowy i ściąga na stronę internetową potencjalnych klientów.
To wszystko? Niezupełnie!
Wraz z rozwojem sklepu internetowego, oraz związanym z tym wzrostem zamówień, należy wprowadzić rozwiązania, które zapewnią w e – commerce skuteczną sprzedaż online przy wielotysięcznych transakcjach. Warto wdrożyć w tym celu nowoczesne rozwiązania IT, które szybko i sprawnie obsługują najważniejsze procesy w e-handlu, np. system ERP Streamsoft Verto dla handlu nowoczesnego, czyli rozwiązanie, które wybrały topowe w Polsce sklepy internetowe takie jak m.in. MODIVO, CCC, czy OPONEO.
Zaufali nam
Kompleksowa realizacja procesu fullfilment w modelu omnichannel (e-commerce+retail)
Moduł WMS i POS Streamsoft Verto w obsłudze lidera branży fashion.
Rozbudowane rozwiązanie back-end’owe dla branży motoryzacyjnej.
Wdrożenie modelu omnichannel u lidera branży produktów piłkarskich.
Całościowe IT w branży parentingowej (e-commerce B2B i B2C, sprzedaż tradycyjna).
Optymalizacja i koordynacja kluczowych procesów w handlu nowoczesnym.
Pełna optymalizacja pracy magazynu e-commerce i retail z WMS Streamsoft Verto.
Obsługa sprzedaży online w modelu B2B i B2C w branży motoryzacyjnej.
Obsługa sieci franczyzowej i procesów międzyfirmowych w branży fashion.
Obsługa logistyczna i finansowo-księgowa w e-sprzedaży asortymentu klasy premium.
Obsługa sieci franczyzowej i procesów międzyfirmowych w branży fashion.