Maciej Sarnot
Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto
Maciej Sarnot
Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto
Popularność usług fulfillmentowych rośnie z roku na rok. Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych e–commerce korzysta z tego rozwiązania, aby redukować koszty związane z magazynowaniem i obsługą wysyłki towaru.
Co zapewnia fulfillment i dlaczego warto go wdrożyć? Sprawdź !
Fulfillment – co to jest ?
Fulfillment to usługa, w ramach której firma przekazuje część zadań związanych z logistyczną obsługą zamówień zewnętrznemu usługodawcy. To on zajmuje się np. kompletacją i wysyłką towaru do klientów.
Fulfillment to tzw. outsourcing logistyczny. Zyskuje popularność wśród przedsiębiorców e – commerce, ponieważ optymalizuje koszty operacyjne i sprzyja oszczędzaniu środków finansowych. A te można przeznaczyć np. na poszerzanie oferty twojego sklepu czy rozwój strategii marketingowej biznesu.
Zakres usług fulfillmentowych
Usługi fulfillmentowe nie ograniczają się jednak tylko do realizacji zamówień. Owszem, część firm skupia się wyłącznie na tych zadaniach, jednak większość usługodawców oferuje szerszy zakres usług.
Zadania, które najczęściej przekazuje się w ramach outsourcingu logistycznego to:
- Magazynowanie towaru
- Obsługa zwrotów i reklamacji
- Informowanie klientów o aktualnych statusach wysyłek
- Przygotowywanie etykiet kurierskich
- Śledzenie zamówień
- Kontrola jakościowa i ilościowa towaru
- Inwentaryzacja
Koszty zmienne zamiast kosztów stałych - główna korzyść fulfillmentu
Oszczędność wynikająca z fulfillmentu wiąże się przede wszystkim ze zmianą kosztów stałych na koszty zmienne. Cena usługi zależy głównie od ilości wysłanych paczek i obsłużonych procesów. Oznacza to, że kiedy właściciel nowego e – sklepu odnotuje na starcie działalności małą sprzedaż, to nie poniesie z tego powodu wysokich, stałych kosztów logistycznych.
Fulfillment dla mniejszych i większych
Fulfillment dla Start-upów
Fulfillment sprawdza się w Start – upach. W ich przypadku przedsiębiorca ma już pomysł, produkt i strategię marketingową. Posiada też środki, które inwestuje w stronę sklepu internetowego oraz inne rozwiązania niezbędne do uruchomienia biznesu (np. pracownicy, biuro). Brak mu tylko pewności, czy jego projekt osiągnie wyznaczone cele i przyniesie zysk. Oceni to dopiero, kiedy prowadzenie biznesu przejdzie pomyślnie pierwszą fazę rozwoju.
Do tego czasu, aby minimalizować koszty i inwestować środki w promocję firmy w Internecie, warto przekazać kosztowne procesy logistyczne firmie zewnętrznej.
Fulfillment dla dużych sklepów e - commerce
Na wdrożeniu fulfillmentu zyskują też więksi gracze e – commerce, którzy obsługują regularnie dużą liczbę zamówień oraz ponoszą wysokie koszty związane z utrzymaniem dużych magazynów i licznego personelu.
Pomoc zewnętrznych operatorów logistycznych może być cennym wsparciem, zwłaszcza podczas akcji rabatowych (lub innych peaków sprzedażowych), ułatwiając obsługę wielotysięcznych wolumenów transakcji i terminową realizację wysyłki.
Sprawna współpraca sklepu z fulfillmentem
Kluczową kwestią w przypadku fulfillmentu jest zapewnienie skutecznej współpracy między e-sklepem a usługodawcą logistycznym. W tym celu warto zadbać o sprawną integrację między ich systemami. To szczególnie istotne dla właścicieli dużych sklepów internetowych, którzy rejestrują wiele zamówień i decydują się na fulfillment również po to, aby utrzymać wysokie tempo wysyłki.
Duże biznesy e-commerce handlują często także przez inne kanały sprzedaży, np. marketplace, współpracują z wieloma firmami kurierskimi, dostawcami i operatorami płatności itp. W tak rozwiniętej sieci połączeń biznesowych trzeba liczyć się z koniecznością obsługi wielu procesów.
Dlatego system twojego sklepu internetowego musi być na tyle otwarty, aby zapewniać sprawną komunikację nie tylko z fulfillmentem, ale też całym otoczeniem firmy.
Recepta ?
System ERP z najszerszym zakresem integracji
Polecanym narzędziem dla e – commerce jest Streamsoft Verto, Nowoczesny system ERP, który wspiera wszystkie działania istotne dla e – sprzedaży.
Obsługuje duże bazy danych (np. 12 TB, 75 tys. transakcji dziennie), oferuje szeroki zakres integracji z otoczeniem firmy (sklepy e – commerce, marketplace’y, systemy kurierskie i systemy płatności). Współpraca jest zautomatyzowana, przebiega za pośrednictwem szyny ESB lub interfejsu API.
Dowolne sklepy internetowe
Streamsoft Verto współpracuje z dowolnym sklepem internetowym (np. Adobe Magento czy Shopper). W ramach integracji system odciąża e – sklep od obsługi dużej części procesów dotyczących realizacji zamówień. Wszystkie informacje o nich (nagłówek, pozycje, rezerwacje, statusy, dane klientów, sposoby dostawy i płatności) spływają automatycznie do bazy ERP.
Integracja, odciążając front – end sklepu od zbędnych operacji gwarantuje klientom wysoki poziom doświadczeń sprzedażowych (user experience). Ma to przełożenie na wzrost satysfakcji kupujących, zmniejsza wskaźnik retencji klientów oraz zapewnia sklepom zysk w postaci wielu pozytywnych opinii.
Marketplace
Allegro, Amazon, Ebay. Dzięki integracji wszystkie aukcje wystawione na platformach sprzedażowych obsłużysz w jednym narzędziu. Współpraca uwzględnia regularną aktualizację i obsługę zamówień rejestrowanych na każdym rynku. Korzyść to spójna oferta sklepu – dane o stanach magazynowych i dostępności produktów są na bieżąco odświeżane na wszystkich platformach.
Systemy płatności
Integracja automatyzuje wymianę danych między sklepem a systemami płatności, np. PayU, Skrill czy MyBenefit. Katalog dostępnych integracji jest otwarty i ciągle poszerzany o nowe usługi. Współpraca przebiega na poziomie pobierania identyfikatora płatności, weryfikacji, parowania wpłat z zamówieniami i rozliczeń.
Korzyść? Minimalizacja pomyłek przy łączeniu wpłat z zamówieniami, a także odciążenie operatorów, którzy mogą skupić się wyłącznie na obsłudze wyjątków.
Banki
Obsługę płatności przyspiesza także sprawna współpraca z bankami (praktycznie wszystkimi). W ramach niej system pozwala na parowanie wpłat z zamówieniami, import wyciągów bankowych, eksport przelewów i rozliczanie płatności klientów e–sklepu.
80 różnych przewoźników
Integracja zapewnia jakościową współpracę z ponad 80 różnymi systemami kurierskimi (w tym najpopularniejszymi np. DHL, DPD, InPost) . Gwarantuje szybką obsługę zamówień, poprzez nadawanie numerów listów przewozowych czy generowanie etykiet. Pozwala też uwzględniać kwotę pobrania na liście przewozowym i przyspiesza rozliczanie takich zamówień dzięki funkcji importu raportów z dostaw pobraniowych.
Więcej informacji o możliwości integracji ERP z otoczeniem jest dostępnych tu: https://www.streamsoft.pl/e-commerce/integracje-systemu-erp-z-otoczeniem-firmy-jakie-przynosza-korzysci/