Maciej Sarnot

Maciej Sarnot

Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto

Maciej Sarnot

Maciej Sarnot

Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto

Choć intuicja wciąż odgrywa w biznesie istotną rolę, to sukces w coraz większym stopniu zależy od umiejętnego wykorzystania bieżących danych, najlepiej obszernych i pochodzących z obszarów offline i online. To kluczowy element tzw. Data Driven Decision Making. Strategii, w której wszelkie decyzje biznesowe podejmuje się na podstawie twardych, aktualnych danych. Piszemy, jak skutecznie wdrożyć to podejście w handlu nowoczesnym.

Czym jest Data Driven Decision Making (DDDM)?

Data Driven Decision Making (DDDM) to strategia podejmowania decyzji na podstawie twardych danych, analiz i wskaźników, a nie wyłącznie intuicji czy emocji. Podejście zyskuje popularność, ponieważ przyspiesza realizację celów biznesowych przedsiębiorstwa.

Integracja offline - online: DDDM vs tradycyjne BI

Czym DDDM różni się od tradycyjnego Business Intelligence (BI)? O ile BI skupia się głównie na analizie danych archiwalnych np. z ostatniego kwartału czy półrocza, to Data Driven Decision Making cechuje podejście bardziej złożone i proaktywne. Istotą strategii jest analiza danych w czasie rzeczywistym, zarówno tych pochodzących z obszaru online, jak i offline.

Tego typu strategia odgrywa ważną rolę w firmach z branży handlu nowoczesnego, które działają w dynamicznym środowisku i coraz częściej łączą sprzedaż internetową (e – sklepy) z offline (salony stacjonarne). Klienci są tam hipermedialni, szybko zmieniają preferencje zakupowe (produkt, który dziś wpadł w oko na stronie, jutro może utracić wszystkie zalety podczas wizyty w sklepie). Wielu z nich chce, żeby marka dbała o ich potrzeby na każdym etapie procesu zakupowego, zarówno online, jak i offline. Szczególną satysfakcję czują, kiedy oferta w salonie jest identyczna z tą na www.

Najważniejsze korzyści płynące z takiego podejścia to:

  1. Lepsze rozumienie potrzeb klientów: firmy mogą precyzyjniej identyfikować potrzeby swoich klientów i dzięki temu na bieżąco personalizować doświadczenia konsumenckie (customer experience). Przykładem biznesu, który do perfekcji opanował analitykę danych jest Netflix. Platforma konsekwentnie analizuje preferencje użytkowników i na tej podstawie rekomenduje filmy i seriale, które wg wskaźników przypadną do gustu danemu odbiorcy.
  2. Przewidywanie trendów rynkowych: śledzenie różnorodnych parametrów pozwala na przewidywanie trendów rynkowych, np. popytu na określoną kategorię produktów. Zwłaszcza kiedy podstawą pomiarów są rzetelne dane odzwierciedlające rzeczywistą aktywność klientów zarówno w przestrzeni online, jak i offline.
  3. Minimalizacja kosztów: po pierwsze, tam gdzie decyzje podejmuje się na podstawie twardych danych, można zrezygnować z eksperymentów (często obciążających budżet). Po drugie dostęp do aktualnych danych przyspiesza identyfikację obszarów, w których powstaje najwięcej kosztów, a także wdrażanie skutecznej strategii ich redukcji (np. zmiana sposobu prezentacji asortymentu na stronie bliższa realnemu produktowi może minimalizować zwroty).

Jak skutecznie zaimplementować DDDM w handlu nowoczesnym?

  • Zdefiniowanie celów przedsiębiorstwa: na tym etapie z ogólnej wizji i misji biznesu kadra zarządzająca wyłania bardziej konkretne cele, które zamierza osiągnąć. Przykładowo: minimalizacja retencji klientów, wzrost popytu na określoną grupę produktów itd.
  • Ustalenia jasnych KPI (wskaźników efektywności): kolejny krok polega na zdefiniowaniu kluczowych wskaźników efektywności, które współgrają z ustalonymi celami. W zależności od potrzeb mogą to być np.: średni czas zakupów w salonach, współczynnik konwersji, ilość zwrotów czy tzw. długookresowa wartość klienta.
  • Wdrożenie profesjonalnego oprogramowania: kolejny krok – implementacja właściwego systemu, który może przechowywać duże ilości danych oraz integruje kanały sprzedaży (offline-online), zapewniając sprawny przepływ danych między poszczególnymi obszarami. Dzięki temu można np. utrzymywać spójność cen oraz asortymentu w całej sieci sprzedaży.
  • Czytelna prezentacja danych: uzyskane dane należy odpowiednio opracować i zwizualizować. Najlepiej na czytelnych wykresach i diagramach. Ułatwia to ich interpretację i wyciąganie właściwych wniosków.

System ERP: włącz Big Data i połącz offline-online dla pełnych efektów

W obsłudze dużych zbiorów danych sprawdza się nowoczesny systemy ERP Streamsoft Verto z modułem POS. Oprogramowanie zostało stworzone z myślą o optymalizacji procesów w branży handlu nowoczesnego (e-commerce, retail, omnichannel). Przekształca strukturę kilku systemów opartą na silosach w  jednolite środowisko biznesowe, skutecznie łącząc sferę online z offline.

Co jeszcze zapewnia Streamsoft Verto ?

wms mockup

Dostęp do wszystkich danych w jednym narzędziu

Wszystkie informacje spływają do jednego miejsca w systemie – centralnej bazy danych. Niezależnie czy dot. to poziomu sprzedaży, sposobów płatności, interakcji klienta z e-sklepem czy salonem stacjonarnym. Narzędzie rejestruje praktycznie każdą zmianę statusu zamówienia czy płatności. Dzięki temu wzrasta m.in. jakość obsługi klienta, ponieważ konsultanci BOK zyskują dostęp do historii zakupów od ręki.

Obsługa Big Data

Oprogramowanie ma pojemną bazę danych (u jednego z kluczowych klientów sięga 12 terabajtów) i technologię utrzymującą wydajną pracę setek użytkowników jednocześnie. Dzięki temu sprawnie obsługuje kolejne zbiory informacji, nawet kiedy sieć sprzedaży intensywnie się rozwija (kolejne salony, grupy produktowe), a ilość transakcji wielokrotnie wzrasta. Co istotne – nie wpływa to na stabilność instalacji,  wszyscy użytkownicy  pracują wydajnie.

Spójność cen, promocji i stanów magazynowych w całej sieci sprzedaży

System synchronizuje informacje o cenach, promocjach i stanach magazynowych we wszystkich kanałach sprzedaży (www, salony, aukcje, marketplace itd.). Dzięki temu obsługa punktu wie, kiedy zaproponować klientowi zniżkę, a w razie braku rozmiaru może szybko sprawdzić dostępność produktu w innych salonach sieci. W efekcie wzrasta poziom customer experience (doświadczenia konsumentów) i zaufania do marki.

Rozbudowane analizy oraz czytelne raporty i zestawienia

System umożliwia również stosowanie gotowych komponentów graficznych pomocnych w analizie danych (diagramy, wykresy, zestawienia itp.). Dzięki dużej elastyczności analizy są praktycznie nieograniczone, wszystkie można zapisywać w postaci gotowych szablonów. Warto podkreślić, że utworzone wizualizacje stanowią integralną część systemu, więc ich obsługa jest wygodna i ergonomiczna.

Poznaj więcej możliwości systemu ERP na praktycznych przykładach

Decyzje podejmowane na podstawie wiarygodnych danych są kluczowym elementem sukcesu w handlu nowoczesnym. Integracja online i offline pozwala lepiej rozpoznawać potrzeby klientów, optymalizuje procesy i wpływa na wzrost konkurencyjności. System ERP Streamsoft Verto jest skutecznym narzędziem, które w tym pomaga. Dowiedziony ROI dla e -commerce to nawet 200% w 6 miesięcy.

Więcej o tym, jak efektywnie wykorzystać system w swojej firmie, znajdziesz w Case Study. Pobierz i na konkretnych przykładach zobacz, jak system ERP optymalizuje procesy u liderów handlu nowoczesnego.

Case Book - Retail

    System ERP dla branży retail

    Wypełnij formularz, a otrzymasz Casebook Retail

    Dane przesłane w formularzu będą przetwarzane zgodnie z zasadami Polityki Prywatności Streamsoft.

    Chcę otrzymywać informacje marketingowe i merytoryczne dotyczące produktów Streamsoft z wykorzystaniem: