Maciej Sarnot
Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto
Maciej Sarnot
Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto
W czasach popularności omnichannel oraz rosnących wymagań klientów odpowiedni poziom asortymentu w salonach oraz pełna zgodność z ofertą na stronie są kluczowe dla utrzymania wiarygodności sprzedawcy. Jak o to zadbać ? Podpowiadamy!
Zorientowany w trendach i znający swoje potrzeby: czyli hipermedialny klient
Współczesny konsument jest wymagający. Dobrze orientuje się w najnowszych trendach, dzięki temu w kilka chwil potrafi wybrać najbardziej korzystną dla siebie ofertę. Przywiązuje dużą wagę do jakości produktów (i zgodności oferty online i offline). Ceni też szeroką dostępność artykułów oraz zwraca uwagę na obietnice brandu dot. pozytywnych doświadczeń zakupowych (customer experience).
Przenikanie sfery offline-online to dla niego codzienność
Klient obeznany ze standardami nowoczesnych zakupów, ciągle żyjący na styku online – offline, oczekuje, że zamówi produkt na stronie i szybko odbierze go w najbliższym salonie stacjonarnym. W kilka chwil potrafi odnaleźć w aplikacji artykuł, który przed sekundą widział na wystawie. Dlatego usługi typu Click&Collect czy BORIS (Buy Online, Return In Store) zyskują na popularności.
Brak towaru... co dalej?
Wyobraź sobie, że do sklepu wchodzi klient, który dokonał rezerwacji produktu w trybie Reserve&Collect. 5 minut później sprzedawca w salonie oznajmia mu, że jest on niedostępny. Został wykupiony przed godziną (lecz stany nie zostały zsynchronizowane). Tłumaczenia, przeprosiny czy rekompensata w formie kodów rabatowych – to tylko niektóre z możliwych scenariuszy, które i tak rzadko łagodzą niezadowolenie klienta (w końcu pierwsze wrażenie robi się tylko raz).
Wpływ na wizerunek !
Rozczarowani sytuacją klienci mogą wyrażać różne opinie o sprzedawcy. Zwłaszcza jeśli na stronie sklepu widniała wyraźna informacja o dostępności produktu w konkretnym salonie. Komentarze mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek sklepu, który aspiruje do bycia rozpoznawalnym z wysokiego poziomu CX (Customer Experience).
Szeroka dostępność produktów kluczem do sukcesu
Wniosek? Dla sukcesu w handlu nowoczesnym niezwykle ważna jest dostępność produktu od ręki – na życzenie klienta.
Jak zadbać o odpowiednią dostępność produktów?
Ciągłe monitorowanie zapasów
Po pierwsze, warto wiedzieć, czego i w jakich ilościach brakuje. W tym celu należy ciągle monitorować zapasy w salonie oraz w magazynie centralnym. Należy przy tym śledzić wszelkie ruchy produktów, tj. rejestrować, ile z nich zostało wysłanych, ile zwróconych, a ile czeka na odbiorców w salonie.
Sprawny przerzut towaru z magazynu do salonu
Możliwość sprawnego transportu towaru z magazynu do salonu gwarantuje, że lokal zostanie szybko i na czas zaopatrzony w odpowiedni asortyment. Co jednak jeśli miejsca dzieli duża odległość? Z takim wyzwaniem muszą mierzyć się retailerzy utrzymujący rozbudowane i rozległe sieci sprzedaży.
Skutecznym rozwiązaniem są przesunięcia artykułów z salonu do salonu. W praktyce wymaga to pełnej kontroli nad stanem zapasów w każdym z nich, żeby udostępniając towar jednemu, nie wyzerować stanów drugiego. W takiej sytuacji strategia oparta na ręcznym wyliczaniu ilości potęguje ryzyko błędów.
Automatyczne zatowarowanie salonów z systemem ERP
Warto zatem wdrożyć system, który automatyzuje proces zatowarowania, np. ERP Streamsoft Verto. Co dokładnie umożliwia?
Kontrola przepływu stanów magazynowych w czasie rzeczywistym
System ERP Streamsoft Verto automatycznie monitoruje stany i ruchy magazynowe w całej sieci (zarówno w modelu B2B, jak i B2C). Zapewnia użytkownikom szybki dostęp (dzięki centralnej bazie danych) do informacji na temat ilości produktów transportowanych zarówno między salonami, jak i salonem a centralą. Dzięki temu zwalnia ich z konieczności ręcznego wyliczania ilości produktów potrzebnych w konkretnych oddziałach, jednocześnie gwarantując odpowiednie zatowarowanie zawsze na czas.
Zbilansowany poziom towaru w całej sieci
Algorytmy sesji zaopatrzenia podpowiadają, ile produktów dostarczyć z magazynu centralnego do sieci sprzedaży lub przesunąć z jednego salonu do drugiego, aby utrzymać zbilansowany poziom towaru w całej sieci. Algorytm uwzględnia przy tym warunki ustalone wcześniej przez użytkownika (wykrycie 3 ostatnich sztuk produktu może sygnalizować konieczność dotowarowania).
Automatyczna analiza znosi konieczność ręcznej i długiej kalkulacji oraz minimalizuje ryzyko błędnych przesunięć.
Łatwe przydzielanie ilości do wybranych salonów: czyli każdemu wg potrzeb
Kiedy użytkownik wie już, jakich ilości towaru potrzeba w poszczególnych miejscach, to po otrzymaniu informacji o ostatnich sztukach, może przydzielać produkty do konkretnych lokalizacji czy kanałów sprzedaży. Wystarczy kilka ruchów, aby właściwie rozdysponować zapasy.
System ERP w praktyce firm handlowych
U jednego z klientów specjaliści Streamsoft wdrożyli system wielokanałowej obsługi zleceń oparty na inteligentnej rezerwacji towaru wg lokalizacji. Jeśli w magazynie centralnym brakuje konkretnych pozycji zamówień (modelo-koloro-rozmiaru), to system szuka ich, analizując stany magazynowe w całej sieci sprzedaży. Następnie, po wirtualnej kompletacji zamówienia, dzieli je na kilka wysyłek, ale zachowując zasadę ograniczenia ilości przesyłek. Dzięki temu firma realizuje większość zamówień w ciągu 24 godzin.
Zatowarowanie salonów z systemem ERP: dowiedz się więcej
Automatyczne zatowarowanie salonów to gwarancja ciągłej dostępności produktów w salonach i realizacji potrzeb nowoczesnych konsumentów nawet w największych sieciach sprzedaży.